Artūro Zuoko planas Vilniaus gatvėms: be kamščių, kuriuose vilniečiai praleidžia 5 dienas per metus
2023-01-12

Artūras Zuokas, kandidatas į Vilniaus merus, partijos Laisvė ir teisingumas sąrašo lyderis, pristatė pirmąją plano „Vilnius be kamščių“ dalį. Joje yra viskas, ką būtina padaryti, kad vilniečiai ir pats miestas nebedustų automobilių spūstyse. Tai ir kelių dešimčių gatvių platinimai ir remontai, šimtai elektromobilių pakrovimo stotelių, elektrinė estakadinė viešojo susisiekimo oro linija į centrą nuo stadiono, šildomos viešojo transporto stotelės, kilpinio eismo Senamiestyje panaikinimas, penkios požeminės aikštelės miesto centre ir daugelis kitų sprendimų. Anot jo, nors Vilniaus miesto kamščių problematikai spręsti reiks ne vienerių metų, tačiau kai kurie sprendimai, duos naudą gyventojams nedelsiant.
„Miesto kamščiai yra didžiausias iššūkis visiems, o dabartinė miesto politika .... šią problemą tik dar labiau pagilino. Esame paskaičiavę, kad kiekvienas iš mūsų kamščiuose praleidžia beveik 5 paras per metus. Tad kova su kamščiais gatvėse - neatsitiktinai pirmoji ir viena svarbiausių mūsų plano Vilniui dalis“, - sako A. Zuokas.
Anot jo, mobilumo sprendimai sostinei, numatyti plane yra trijų lygių : strateginiai, kadencijos ir greiti.
„Kadencijos sprendimai, susiję su miesto gatvių pritaikymu miestiečių poreikiams - tai ir naujų gatvių tiesimas, sankryžų statymas, naujų infrastruktūrinių projektų realizavimas. Tuo tarpu greiti - tai sprendimai, kuriuos įgyvendinti būtina kuo skubiau, kad miesto gatvės ir miestiečiai vėl pradėtų kvėpuoti – pradedant eksperimentų Senamiesčio gatvėse panaikinimu, atsisakant kilpinio eismo, baigiant dviračių parkų plėtra ar parkavimo parkų įrengimu“, - sako jis.
Vilnius pagal plotą yra vienas didžiausių miestų Europos Sąjungoje. Jis dvigubai didesnis už Kauną, Rygą, Taliną, Kopenhagą, ar Amsterdamą, beveik keturis kartus už Paryžių. Tai kai beveik dešimtmetį neatsižvelgiama nei į miesto raidą, nei į plėtrą, kai nekuriamos pažangiosjudėjimo infrastruktūros, vertinant miesto augimą ir jo turistinį potencialą, miesto vadovams belieka tik pro savivaldybės langus „grožėtis“ Konstitucijos prospekto apželdinimu, o vilniečiams leisti laiką kamščiuose.
„Vilnius susigrąžins lyderystę, kurią iš jo bandyta atimti. Jis ir toliau diktuos inovatyvaus miesto valdymo standartus, kamščių ir judėjimo problematiką spręs pasitelkęs DI sprendimus, apimančius tiek judėjimą, tiek parkavimą sostinėje. Jis tikrai taps pirmuoju miestu Lietuvoje, kurio viešasis transportas bus visiškai elektrifikuotas, o gyventojai rinksis tvaresnį susisiekimą. Todėl plane numatyti ilgalaikiai strateginiai sprendimai, kurie augančiam miestui ir ateityje užtikrins kamščių prevenciją.“, - sako jis.
A.Zuoko ir jo komandos parengto plano Vilniui „Be kamščių gatvėse“ įgyvendinimo strategijoje bus rekonstruotas ir įrengtas naujas trūkstamų gatvių tinklas šiose sostinės vietose: nutiesta Šiaurinės g. nuo Vakarinio aplinkkelio iki Žirmūnų g., įrengta reguliuojama sankryža prie šv. Petro ir Povilo bažnyčios, rekonstruoti transporto mazgai: prie Operos ir baleto teatro, prie Konstitucijos prospekto ir T. Narbuto gatvės žiedo ir prie būsimo Nacionalinio stadiono, įrengtas dviejų lygių viadukas prie Gariūnų ir 2 juostų išvažiavimas į Kauno autostradą, rekonstruotas Nemenčinės kelias, įrengiant 4 juostas iki pat Vilniaus miesto ribos.
Bus įrengtas 4 juostų kelias Taurupės g. nuo Vakarinio aplinkkelio į Pilaitę, rekonstruotas Baltasis tiltas, pakeliant jį virš Goštauto ir Upės g., Mykolo Lietuvio gatvė nuo Vakarinio aplinkkelio/Ukmergės g. iki Molėtų plento, pastatytas pėsčiųjų ir viešojo transporto tiltas iš Lazdynų į Vingio parką (iki 2024 m.). Išplatinta Žaliųjų ežerų g. ir pradėtas projektuoti tiltas ties Ožkinių g. per Nerį į Nemenčinės pl., rekonstruotas Eišiškių plentas, įrengiant 4 juostas ir jungtis su Pietiniu aplinkkeliu, įrengtas transporto ir dviračių tunelis Ukmergės g., posūkyje į Tarandę, pastatytas dviejų lygių viadukas Minsko plento ir Gurių sankryžoje, sutvarkytas Geležinio Vilko ir Žalgirio gatvių mazgas. Tarandės, Pavilnionių gatvės bus rekonstruotos į gatves su 4 juostomis ir trūkstamomis jungtimis su gretimomis gatvėmis, rekonstruotaŠešuolių gatvė, įrengiant viaduką per Vakarinį aplinkkelį sujungiant su Pilaitės prospektu, užbaigti eksperimentai su Valakampių tiltu, jį kapitaliai suremontuojant.
A. Zuoko plane „Be kamščių“ Sostinėje taip pat numatyta įrengti net penkias naujas požemines automobilių parkavimo aikšteles: požeminę, dviejų aukštų prie Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT), su įvažiavimais iš Jakšto, Goštauto ir Vilniaus gatvių. Ši požeminė aikštelė bus pradėta statyti nedelsiant, kadangi patvirtintas projektas jau yra. Atlikus studijas būtų įrengtos dar keturios: viena Lukiškių aikštės gale ir trys Vilniaus Senamiestyje – Pylimo g., Stoties rajone nuo Vakarinio aplinkkelio ir palei Maironio g.
„Parkavimo problematiką numatome spręsti remdamiesi geriausių miestų patirtimi, kuomet svečiams ir gyventojams yra sudaromos visos galimybės saugiai palikti automobilį parkavimo aikštelėje, o norimą tašką pasiekti visuomeniniu moderniu transportu“, - sako A.Zuokas.
Tam pasitarnaus naujas „Statyk ir važiuok“ modernių aikštelių parko kūrimas atvykstančiam transportui į Vilnių: Kauno, Ukmergės, Varėnos ir Molėtų kryptys.
„Visi atvykstantys automobiliai galės saugiai ir nemokamai palikti automobilį aikštelėse ir pasinaudoti nemokamu viešuoju transportu arba automobilių dalinimosi platformomis ir taip atvykti į miesto centrą“, - sako jis. Ir priduria, kad tie, kas Sostinėje neregistruotais automobiliais keliaus toliau į miestą bus papildomai apmokestinami didesniu parkavimo mokesčio tarifu. Gautos papildomos lėšos bus skirtos parkavimo sprendimams daugiabučių namų kvartaluose.
Plane taip pat numatyta ženkliai plėsti elektromobilių pakrovimo stotelių tinklą, įrengiant daug naujų stotelių bei miesto kvartalų vystytojus įpareigojant jas plėsti.
„Nepaisant to, kad šią strategiją padėjo rengti profesionalūs ekspertai, o susisiekimo sprendimus diktuoja mano kaip mero patirtis, kviečiu Vilniaus visuomenę platesnei diskusijai. Tik kartu galime padaryti taip, kad Vilniaus gatvės vėl būtų be kamščių“- sako Artūras Zuokas.